Nikon Z6 och Raynox DCR-250 – är det en bra kombination? Det korta och snabba svaret är: Ja! Vi gjorde just det, vi tog Nikon Z6 och en Raynox DCR-250 och sköt några bilder i ljuslådan. På Nikon Z6 användes en 50/1,8 som har ett helt ”OK” makroläge, men mer än så är det ändå inte. Jättebra glugg förvisso, skarp och fin, men makroläget är ganska ”sparsamt”. Men med en DCR-250 monterad i fram – då hände det grejer minsann! I korthet kan man säga att det här är en riktigt bra kombination om man har en Nikon Z6 eller Z7 och vill ha makrobilder. Närgränsen förflyttades avsevärt, så det blev betydligt mycket mer makro med den här kombinationen. Naturligtvis går det att kombinera med andra kameror och objektiv. Nikon-produkter är förstås ingen nödvändighet.

 

Nikon Z6 och Raynox DCR-250 – bilder

Ett par prylar fick bli testobjekt i ljuslådan. Ett par ax från ett vetefält i förgrunden. En kul liten ljusstake med målade stenar fick agera bakgrund ihop med en liten flaska whiskey från Edradour, Skottlands minska destilleri (i alla fall enligt dem själva). Flaskan är kvar sedan ett besök på platsen många år sedan.

DCR-250 är marknadens mest populära makroobjektiv som enkelt monteras på en kamera. I förpackningen ligger en universalhållare som gör att den enkelt kan sättas på flera olika kameror och objektiv med varierande filtergänga. Linsen ”tar” inget ljus eftersom den egentligen bara innehåller glaselement och autofokusen fungerar precis som vanligt. Kamerans autofokus fungerar precis som vanligt. Monteringen av Raynox-linsen går oerhört snabbt, mindre än en minut. Bilderna fotograferades i en ljuslåda för bästa spridning av ljuset.

Bild 1: Nikon Z6, 50/1,8 med en DCR-250 monterad
Bild 2: Set up
Bild 3: Maximal makro med Nikon Z6 + 50/1,8
Bild 4 – 7: Nikon Z6 + 50/1,8 + DCR-250
Bild 8: The Team

[envira-gallery id=”20199″]

Klicka på bilderna för högre upplösning och bildspel.