Veho Muvi K2 PRO är en helt ny actionvideokamera från det brittiska företaget Veho. En kamera med den allra senaste teknologin och naturligtvis – 4K. Veho:s serie med actionvideokameror är sedan tidigare ett omfattande program av inte bara kameror utan även tillbehör. Mest populär är HD 10 som används av uniformerad personal bland annat under sportevenemang. Bland tillbehören märks som exempel det fiffiga undervattenstativet och X-Pack, ett ryggsäckstativ för filmning i första-person men ovanifrån.
Veho Muvi K2 PRO – med 4K
Och nu lanseras alltså Veho Muvi K2 PRO, en mycket kompetent videokamera för sport och action. Vad som i grund och botten skiljer Veho Muvi K2 PRO från övriga kameror i samma serie är dess upplösning. Den nya kameran har äkta 4K, i princip dubbel HD-upplösning och därmed mer detaljerad bild. Sensorn är 4000×3000 pixels och filmklipp spelas in med den fantastiska upplösningen 3840×2160 pixel. Precis som sina syskonmodeller så kan kameran styras antingen direkt på kameran eller via en fjärrkontroll, men den kan även styras via en app som laddas ner till iOS eller Android. Kommunikationen mellan kamera och smartphone sköts via WiFi. Filmklipp kan spelas in med upp till 120 bilder per sekund, vilket alltså betyder att man kan skapa läckra scener med slow motion. Det viktigaste för att komma igång ligger i förpackningen. Vill man så går det att komplettera med extern mikrofon, extra batteri, gummerat ytterskydd för extratuffa tag, extralångt handstativ och mycket, mycket mer.
För att göra en lång historia kort – det här är det förmodligen bästa alternativet för att filma i riktigt hög upplösning när det händer, där det händer. K2 med 4K…
Veho – ett företag som syns
Det brittiska företaget Veho är sedan säsongen 2014-2015 huvudsponsor av Southampton FC i englands högsta fotbollsserie, Premier League. Varumärket Veho eller Muvi syns bland annat på spelarnas tröjor. Dessutom har företaget hjälpt till att samla in pengar till välgörande ändamål, till exempel till med hörlurar som säljs till förmån för Bröstcancerfonden och en serie produkter som säljs för Instituto Ayrton Senna, en fond som hjälper gatubarn i Brasilien.